A2 Colloquia Latina (Curs de Llatí actiu) programa en pdf

Presentació:
L'ensenyament del llatí segons el mètode de gramàtica-traducció pateix defectes diversos: és completament passiu, se centra en el resultat, se centra en la gramàtica (ensenyada de manera deductiva), i no aconsegueix el resultat que es proposava, atès que pocs estudiants aconsegueixen acabar, no dic ja el batxillerat sinó la carrera de filologia clàssica, podent llegir d'una tirada els textos clàssics, fet que contrasta clarament amb el que ocorre en altres filologies.

En la nostra opinió, tot plegat es deu a un mètode ineficaç, i és per això que proposem d'aplicar a l'ensenyament del llatí algunes tècniques pròpies de l'ensenyament de les llengües modernes. Concretament són el mètode natural (Ørberg), el mètode àudio-oral (Fiévet), així com les aportacions de Terrell i Krashen i del TPR-ST. L'experiència demostra que una persona que entén una conversa en llatí i és capaç de parlar, encara que sigui de forma senzilla en aquesta llengua, acaba entenent millor els textos llatins, que és del que es tracta.

Proposem, per tant, un curs d'immersió, en què tota la docència es durà a terme en llatí i es motivarà els alumnes perquè parlin en aquesta llengua, tant de si mateixos, com de textos antics.

Adreçat a:
Estudiants universitaris, professors de secundària i a tots aquells que, tenint coneixements previs de llatí, volen millorar la seva competència, activa i passiva, especialment oral però també escrita, en aquest idioma.

Programa:
La rutina diària del curs seria la següent: comencem amb una primera sessió d'una hora o hora i mitja en què treballem punts concrets de la gramàtica llatina partint d'una lliçó del mètode Ørberg, de manera inductiva, a partir de textos ad hoc i d'exercicis de tipus estructural, sempre en llatí.

En la següent sessió, d'una hora, farem ús d’exercicis comunicatius especialment pensats per tal que els alumnes practiquin la conversa.

Finalment, acabaríem la jornada amb una altra sessió d'hora i mitja en què comentaríem textos llatins (d’autors romans, medievals i humanistes) d'acord amb la nova metodologia: fent paràfrasis en llatí, dramatitzacions o comentaris d'imatges, entre d'altres activitats d’aprenentatge.

Professorat:
Cándida Ferrero Hernández (coordinadora), Departament de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana de la UAB; María Luisa Aguilar García, Institut El Puig de Santa María, València; Jordi Fernández Solé, Institut Narcís Monturiol, Barcelona; Antonio Javier Ortiz Cano, Institut La Ferreria, Montcada i Reixac i Ramon Torné Teixidor, Institut de Matadepera.

Calendari: del 30 de juny al 4 de juliol de 2014

Horari: de 9:30 a 13:30 hores

Durada: 20 hores

Lloc: Casa Convalescència de l’Hospital de Sant Pau (Sant Antoni Maria Claret, 171, Barcelona)