Comentari destacat

Creem vincles (Escola El Viver de Montcada i Reixach)

Joan TollJoan Toll, Actualment mestre d’Educació Física de l’Escola Turó de Can Mates de Sant Cugat del Vallès. Coordinador del Grup de formadors i investigació en metodologies globalitzadores, metodologies cooperatives i avaluació formativa en Educació Física de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona, membre del Grup d’Educació Física inclusiva de l’ICE de la Universitat de Barcelona i coordinador del Seminari de mestres d’Educació Física de Sant Cugat del Vallès. Mestre diplomat en l’especialitat d’Educació Física a la UAB. Postgrau de psicomotricitat en la URL-Blanquerna.

Creem vincles
Què cerquem a l’obrir les nostres escoles a les famílies? La relació família escola ha de ser facilitadora en l’acompanyament i el desenvolupament del benestar dels nostres infants. Obrir les aules a les famílies i poder compartir amb elles diferents propostes d’aprenentatge enforteix els vincles, i reforça la comunicació i la confiança entre tots els actors educatius. Per tant, el fet de compartir espais i activitats d’aprenentatge ajuda a que la relació família escola sigui més fluida i recíproca. Justament, experiències com la del Viver per fer participar a les famílies són una bona manera d’entendre què fan els seus fills en el seu dia a dia a l’escola. D’aquesta manera aconseguim trencar moltes idees preestablertes, etiquetes o records de la educació que van rebre en un passat, i facilitem el que puguin entendre molt millor les noves corrents pedagògiques que marquen el camí de l’escola d’avui.

Històricament, des de fa milers d’anys les persones hem aprés en moviment i manipulant per poder adquirir experiències properes i significatives. Les persones som éssers socials i per tant hem de poder potenciar les interrelacions en els aprenentatges. Com bé diu Douglas Carl Engelbart «La clau sobre els grans problemes del món és que hem de tractar-los de manera col·lectiva. I si no ens tornem col·lectivament més intel·ligents, estarem condemnats.» En aquest sentit, l’àmbit de l’Educació Física és ideal per fomentar les relacions socials. El moviment reflexiu i conscient ens ajuda a enfortir l’autoimatge, la percepció i pertinença de grup. Utilitzar jocs cooperatius, reptes i demés estructures d’aprenentatge cooperatiu ajuda a aportar eines i recursos als nostres alumnes per poder aprendre i créixer en societat, a més d’assegurar de fer activitats inclusives en la que tots els nens i nenes s’hi senten presents, poden progressar i participar per igual.

Ho podríem resumir a partir de tres màximes: estar i aprendre junts és just, estar i aprendre junts és necessari, i estar i aprendre junts és possible.

L’activitat proposada des de l’Escola El Viver reforça per una banda els lligams entre les famílies i l’escola, i per l’altre que les famílies siguin conscients de la importància de l’educació física, que s’ha parlat anteriorment.

Una guia senzilla d’entendre, i plena de recursos és Cooperar per incloure en l’activitat física i l’esport. 50 propostes pràctiques, que va ser publicada fa poc més d’un any per l’Institut Barcelona Esports – Ajuntament de Barcelona.

En mirar aquest vídeo, se’m plantegen un seguit de dubtes: quin tipus d’activitats i propostes es comparteixen entre adults i infants? Hi ha un tancament entre pares, mares, nens, nenes i mestre per conversa sobre el que s’ha fet?


1 Comment

paupicard · 4 de maig de 2018 a les 11:46

Moltes gràcies pel comentari Joan. Com autor del vídeo et respondré els dubtes que t’han sorgit. Tot i això, abans, voldria dir que l’objectiu de l’activitat és que les famílies vegin que fan els seus fills a l’escola així com també crear un vincle fort amb família i escola.

Ara sí, les respostes a les preguntes. Les activitats que es proposen són cooperatives i pel que fa al tancament es reparteix un formulari de preguntes a respondre als pares perquè donin la seva opinió sobre l’activitat. Espero haver-te resol els dubtes.

Salut,

Pau

Deixa un comentari

Entrades relacionades

Comunicar per aprendre

Aprenem fent, pensant i comunicant

Comentari Destacat Aprenem fent, pensant i comunicant (Escola Can Sorts)

Enfoc global de l'aprenentatge

Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola?

Comentari Destacat Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola? (Escola Sant Jordi)