Setembre de 2016

Comentari destacat

Fernando Hernández Hernández és professor de la Unitat de Pedagogies Culturals, de la Facultat Fernando Hernández Hernándezde Belles Arts de la Universitat de Barcelona. Des de fa temps participa en projectes educatius que cerquen que totes les persones trobin el seu lloc per aprendre. El curs 1979-80 va exercir la docència a Anglaterra, on va prendre contacte amb el concepte i la pràctica del “currículum integrat”. Als anys noranta, juntament amb Montse Ventura, va escriure una proposta per organitzar el currículum escolar per mitjà dels projectes (La organización del currículum por proyectos de trabajo, 1992; 12ª edició, 2006). Aquest llibre mostra el procés d’una escola que es va fer-se   la pregunta:  “estem ensenyant als nostres alumnes a globalitzar? ” ha participat en nombroses activitats formatives. Actualment, segueix aprenent a les seves classes a la universitat, a la recerca que fa al grup Esbrina, i formant part del grup La Perspectiva Educativa del Projectes de Treball vinculat a  l’ICE de la UB.

Implicar als estudiants en el procés d’aprendre és un dels desafiaments de qualsevol proposta formativa. Implicar vol dir explorar, descobrir, compartir, sentir-se desafiat, sortir de l’escola, escoltar altres veus, cercar nous referents, indagar,… De diferents maneres aquestes actituds es poden apreciar en la vida que traspua el vídeo que heu presentat.

El projecte vincula l’experiència sobre la seva avia que porta una de les estudiants a l’aula, amb la comprensió de com les connexions neuronals poden estar a l’origen de la situació descrita. El fet de voler-ho relacionar i de generar recursos per col·laborar amb una institució en l’estimulació d’un grup de gent gran, mostra un recorregut que té el valor d’aportar coneixement amb implicació social. Per tot això, felicitats a les mestres i al grup de joves investigadores solidaris.

Hi ha un parell de suggeriments que us poden  ajudar a que aquesta xarxa de relacions s’expandeixi. El primer, té a veure en connectar l’experiència que aporta la noia amb altres experiències de familiars del grup. No sé si això s’ha fet, però ajuda a transformar allò individual en col·lectiu. El segon,  té a veure en tractar de cercar altres respostes sobre l’origen dels símptomes que mostra l’avia, aquests s’han tractar d’explicar des de la basant biològica. Actualment, hi ha línies de recerca que mostren que el dèficit en les connexions neuronals té relació també amb el tipus de vida que porten les persones. Podeu trobar un article que parla sobre aquesta perspectiva a http://time.com/tag/alzheimers/  i una altre a http://time.com/4682031/how-to-prevent-dementia/

Finalment, sabem que els joves aprenen millor quan projecten el que aprenen en una acció col·lectiva –com ha estat aquest cas. Aquest fet també permet reconstruir el procés, no del que han fet, com es mostra al vídeo, sinó del que els ha fet pensar en relació amb el que ara sabem i  abans no sabien.

Us desitjo que continueu obrint les portes del centre perquè arriba la vida de fóra.


1 Comment

Institut de Ciències de l'Educació de la UAB · 15 d'octubre de 2017 a les 14:21

Comentari enviat per Lorena el 20 d’octubre de 2016
Aquest vídeo és una mostra de què els nostres alumnes aprenen més quan són coses que realment els motiven i els interessen i a part quan també deixem que “toquin” la realitat i experimentin amb ella per entendre-la. Molts alumnes, potser no són capaços d’entendre el funcionament d’alguns temes només llegint el que hi ha als llibres i es converteixen en “lloros” sense entendre què els estem ensenyant però si els deixem experimentar i els facilitem recursos més vivencials aquests aprenentatges s’integren més en els seus coneixements i és aquí quan realment aprenen.

Deixa un comentari

Entrades relacionades

Comunicar per aprendre

Aprenem fent, pensant i comunicant

Comentari Destacat Aprenem fent, pensant i comunicant (Escola Can Sorts)

Enfoc global de l'aprenentatge

Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola?

Comentari Destacat Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola? (Escola Sant Jordi)

Enfoc global de l'aprenentatge

Projecte Junts. Transformem un espai escolar

Comentari Destacat Projecte Junts. Transformem un espai escolar (Escola El Viver)