Comentari destacat

Sentim el claustre ( Escola Turó de Can Matas de Sant Cugat del Vallès)

Cati Dalmau, diplomada en Magisteri especialitat d’Educació Infantil i llicenciada en Psicologia. Mestra d’educació infantil durant 8 anys i professora de música a secundària des del curs 1991 en diversos instituts públics de Catalunya. Coautora de llibres de text de música, s’ha format també en llengües estrangeres, especialment en anglès, i ha impartit docència de matèries no lingüístiques en aquesta llengua a l’ESO durant diversos cursos.  Membre de la Unitat docent de l’ICE de la UAB.

Entusiasme i creativitat

En aquesta proposta del vídeo presentat per l’Escola Turó de Can Matas, podem intuir que a les classes d’aquesta escola els alumnes tenen la possibilitat de treballar de forma autònoma i cooperativa, a partir d’una idea sensibilitzadora i motivadora que els entusiasma.

La idea és la creació i interpretació d’una obra musical que integra l’experiència viscuda amb les visites al Claustre del Monestir de Sant Cugat i l’observació atenta dels seus capitells romànics. El resultat final el podem veure al començament del vídeo, quan els grups d’alumnes de 4t interpreten les seves creacions tot utilitzant instruments diversos, flabiol i tamborí, violoncel i piano elèctric. És en aquest moment, i també en alguns altres moments del procés de creació que podem veure en el vídeo, podem inferir que aquests alumnes estan molt familiaritzats amb els instruments que utilitzen, que en coneixen o descobreixen en grup les tècniques d’interpretació i que, per tant, aquest coneixement implica un treball previ de moltes hores.

Aquí sí que ens podríem preguntar si als alumnes se’ls donen instruccions sobre com utilitzar els instruments o si són completament lliures de fer-los servir, sigui com a instruments tradicionals o bé com a productors d’efectes sonors.

Amb aquest projecte podem observar que el bagatge musical que aquests alumnes tenen incorporat és prou gran com per a què, per exemple, en un moment determinat un parell d’alumnes versionin al piano un tema melòdic d’una obra treballada probablement amb audició en algun moment anterior, o quan uns altres descobreixen l’ús del pedal del piano per a crear uns determinats efectes sonors.

Cal destacar l’entusiasme que els alumnes mostren en la interpretació del seu treball, i també les explicacions que són capaços de fer-ne, que demostren que és un projecte molt vivencial i on l’alumne és al centre de l’aprenentatge i, a més, és capaç d’autorregular-se i de compartir el coneixement.

Des del meu punt de vista, no s’acaba d’entendre la relació entre el treball de fang amb els ulls tapats i el projecte, però potser el tema és que no queda prou explicitat al vídeo. Tot i així, l’activitat en sí mateixa sembla molt interessant des del punt de vista de la sensibilització envers les persones amb diversitat funcional, i per entendre que tothom pot fer creació artística, malgrat les dificultats. De totes maneres, sí que caldria preguntar-se si les activitats que es proposen en un projecte tenen sentit o no.

Aquest és un projecte molt interessant que afavoreix la creativitat, però potser es podria haver aprofitat per a aprofundir una mica més en el context artístic i històric, per indagar en el coneixement previ que l’alumnat té de l’edat mitjana i les seves manifestacions artístiques, ja que queda palesa una visió màgica de l’època, els alumnes parlen de “força”, “poder”, … característiques molt típiques dels productes cinematogràfics i els jocs que probablement tenen a l’abast, i que es podria haver contrastat amb alguna font més rigorosa des del punt de vista històric, un text, una pintura, l’anàlisi dels animals presents als capitells, fossin reals o al·legòrics, … tot i que potser no formaven part dels objectius que el professorat s’havia marcat.


1 Comment

Innovar per aprendre · 22 de febrer de 2019 a les 12:25

COMENTARI D’ESTER BONAL

(Professora de música de secundària. Impulsa i dirigeix el centre de música i escena per la inclusió social al Raval. Directora d’EducArtS del pla de barris de l’ajuntament de Barcelona. Professora del Departament de pedagogia del ESMUC …)
El projecte de Sentim el Claustre del Monestir de St Cugat m’ha semblat un molt bon eix de treball per mobilitzar l’interès de nens i nenes de 4rt de primària, pel que els connecta a la seva vila, perquè és una porta a la història des de les seves expressions artístiques.
Les activitats proposades que es veuen al vídeo són sensibilitzadores pel que fa a valors en relació a la diversitat i a la cooperació i el treball d’equip.
Treballar des de l’exploració també és un encert per fomentar la creativitat dels infants.
Només animaria (cosa que potser ja es fa però no pot veure’s en el vídeo), a que aquest tipus de projectes no siguin una anècdota dins el currículum, que esdevinguin punts de partida per anar construint referents culturals i interculturals a tots nivells, convidant a la reflexió individual i col.lectiva dels infants sobre el món que els envolta. A partir de despertar mirades atentes (com diu JM Esquirol), ajudarem a formar una ciutadania respectuosa i crítica, amb capacitat de compromís infividual i col.lectiu.
Gràcies per la feina.

Deixa un comentari

Entrades relacionades

Comunicar per aprendre

Aprenem fent, pensant i comunicant

Comentari Destacat Aprenem fent, pensant i comunicant (Escola Can Sorts)

Enfoc global de l'aprenentatge

Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola?

Comentari Destacat Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola? (Escola Sant Jordi)

Enfoc global de l'aprenentatge

Projecte Junts. Transformem un espai escolar

Comentari Destacat Projecte Junts. Transformem un espai escolar (Escola El Viver)