octubre de 2016

Comentari destacat
Dimas Fàbregas

Sóc en Dimas Fàbregas, mestre especialista en visual i plàstica i actualment
director de l’Escola La Immaculada de Vilassar de Dalt. Participo en la formació de mestres des de l’ICE de la UAB, l’equip d’Aliances Magnet de la Fundació Jaume Bofill i col·laborant amb Rosa Sensat i els serveis educatius del Museu Picasso de Barcelona i el MACBA.

Per començar vull agrair a l’equip de mestres d’Els alocs que comparteixin aquesta aposta valenta de l’escola per un llenguatge poc tractat en l’educació com és el coreogràfic i com aquest s’interrelaciona amb la resta de llenguatges expressius. Enhorabona!

En el conjunt del vídeo hi he vist reflectida perfectament la relació que s’estableix entre el pensament creatiu i el pensament divergent. Ho detecto sobre tot en els moments en que es dóna veu als alumnes, que expliquen com cerquen diferents respostes amb diferents llenguatges a una mateixa proposta.

En el vídeo se’ns ensenyen processos creatius, que no deixen de ser processos d’aprenentatge molt potents, dels que en vull destacar la importància que agafen els protagonistes quan se’ls dóna la possibilitat d’explicar-se. D’una banda es mostren uns nens i nenes que no només produeixen si no que també aprenen i ho comuniquen i ho fan amb total llibertat creativa. Així, doncs, veiem uns infants manipulant materials molt diferents, fet molt destacable ja que quants més materials expressius posem a l’abast dels nostres alumnes més enriquirem la seva capacitat creativa. D’altra banda els veiem verbalitzant quina ha estat la seva experiència, un dels aspectes fonamentals en tot procés d’aprenentatge: fer, pensar i comunicar.

També vull destacar la idea que se’ns transmet quan aprenen el paper de la línia en les arts plàstiques i ho fan a través dels artistes. És fonamental que a les escoles prenguem el artistes com a referent com ho fan a Els alocs.

En un moment del vídeo una veu afirma: quan ballo m’agrada molt crear. M’ha agradat molt veure plasmada aquesta presa de consciència dels nens i nenes que són ells qui esdevenen agents creadors, aquest apoderament per part de l’infant del seu propi procés creatiu, aquesta escola que posa l’alumne al centre de l’aprenentatge, reflectit també en la reflexió final que ens diu: Quan tu parles és el teu moment, quan tu balles és el teu moment.

Enhorabona per la iniciativa de treballar aquestes connexions entre llenguatges a partir del llenguatge coreogràfic i només dir que hauria desitjat que el vídeo pogués ser més llarg per veure encara més connexions amb llenguatges científics o matemàtics.

Moltes gràcies per un vídeo esplèndid que ens ensenya com les arts poden ser una magnífica eina generadora d’aprenentatges.


Deixa un comentari

Entrades relacionades

Comunicar per aprendre

Aprenem fent, pensant i comunicant

Comentari Destacat Aprenem fent, pensant i comunicant (Escola Can Sorts)

Enfoc global de l'aprenentatge

Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola?

Comentari Destacat Treballem per Projectes. Podem fer paper reciclat a l’escola? (Escola Sant Jordi)

Enfoc global de l'aprenentatge

Projecte Junts. Transformem un espai escolar

Comentari Destacat Projecte Junts. Transformem un espai escolar (Escola El Viver)